Rocznica odsłonięcia pamiątkowej tablicy w Gimnazjum im. o. Ludwika Wrodarczyka w Radzionkowie

Ojciec Ludwik Wrodarczyk był patronem radzionkowskiego gimnazjum. 
Źródło: Wikipedia:
"W maju 2000 wśród członków Radzionkowskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego zrodziła się myśl 
jego uhonorowania. 22 listopada 2001 gimnazjum radzionkowskie otrzymało jego imię. Uroczyste nadanie imienia szkole oraz odsłonięcie pamiątkowej tablicy z wyrytym jego imieniem w gmachu gimnazjum nastąpiło 15 grudnia tegoż roku z udziałem m.in. jego krewnych: siostry – Klary Kieras, jej syna – ks. Ludwika i wnuka – diakona Marcina. Ponadto gimnazjum ma też swój hymn pt. Pieśń ku czci ojca Ludwika Wrodarczyka." 

Historię powstania Gimnazjum im. o. Ludwika Wrodarczyka w Radzionkowie opisała Maria Kielar-Czapla 

Koordynator i sekretarz naszego konkursu śp. Maria Kielar-Czapla była nauczycielką dyplomowaną religii katolickiej. Uczyła młodzież w Gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka od początku jego istnienia 
aż do wygaśnięcia na skutek reformy edukacji. Była ona autorką osiemnastu scenariuszy teatralnych na temat życia misjonarza. Napisała słowa szkolnego hymnu, który uświetnił uroczystość nadania szkole imienia 
o. Ludwika Wrodarczyka OMI. W wywiadach przeprowadzonych przez Dagmarę Nawratek wspominała: 

Byłam jedyną nauczycielką religii w radzionkowskim gimnazjum, więc moim gorącym pragnieniem, a zarazem moją powinnością stało się dogłębne poznanie postaci oblata. Najbliższa rodzina o. Ludwika Wrodarczyka OMI udzieliła mi wsparcia. Pomocną dłoń podali mi siostrzeńcy misjonarza: ks. Ludwik Kieras oraz Roman Kieras wraz z żoną Agatą i synem ks. Marcinem. Na podstawie zdobytych materiałów przygotowałam dla rady pedagogicznej konferencję pt. "Od świętości ku patronatowi", na której byli obecni przedstawiciele Radzionkowskiego Towarzystwa Społeczno- Kulturalnego. Poparli oni wniosek radnego Ignacego Tobora dotyczący nadania imienia o. Ludwika Wrodarczyka OMI radzionkowskiemu gimnazjum. Zajęłam się pozyskiwaniem materiałów na temat życia naszego świątobliwego parafianina po to, aby upamiętnić go jako patrona szkoły. Zależało mi również na tym, aby zainspirować uczniów i wzbogacić ich wiedzę. W tym celu dyrektor gimnazjum Marek Napieraj, nauczyciel języka polskiego Krzysztof Wójcik i ja stworzyliśmy dla szkoły publikację pt. "Od świętości ku patronowi" (...).

Gimnazjum im. o. Ludwika Wrodarczyka OMI zostało zlikwidowane, ale ja nadal kontynuuję misję, która kiedyś zrodziła się w moim sercu. Obecnie pracuję w Szkole Podstawowej nr1 im. Adama Mickiewicza, która znajduje się w miejscu zlikwidowanego gimnazjum. Szkoła ta nie przejęła imienia poprzedniego patrona. Bardzo mnie ten fakt zasmucił. Szkoła Podstawowa im. A Mickiewicza jest miejscem historycznym, ponieważ kiedyś kształcił się tutaj o. Ludwik. Czuję się więc zobowiązana do tego, aby pielęgnować pamięć o oblacie. Chciałabym nadal opowiadać dzieciom o krzewionych przez niego wartościach duchowych. Pomyślałam więc, że doskonałym rozwiązaniem tej sytuacji będzie utworzenie Izby Pamięci o. Ludwika Wrodarczyka OMI. Dyrektor Marek Napieraj wyraził zgodę na realizację tego projektu. Pomysł został zaakceptowany przez Urząd Miasta Radzionkowa, Instytut Pamięci Narodowej oraz Zgromadzenie Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej. Postaram się wyeksponować tam zebrane przeze mnie materiały dotyczące misjonarza. Znajdzie się również miejsce na zdjęcia i filmy ukazujące czasy świetności naszego gimnazjum. W chwili obecnej prace zostały wstrzymane z powodu epidemii koronawirusa. Mam jednak nadzieję, że wkrótce będziemy kontynuować nasze działania. Oby Pan Bóg błogosławił temu dziełu.

Cały wywiad jest dostępny na naszym blogu: tutaj.

Wizyta superiora delegatury oblackiej na Ukrainie w radzionkowskim gimnazjum - 2017r. 

(Archiwum szkoły)

Ostatni Dzień Patrona został zarejestrowany w postaci filmu:


Relacja z piętnastolecia nadania imienia Ojca Ludwika Wrodarczyka radzionkowskiemu gimnazjum 
jest dostępna na stronie internetowej: www.radzionkow.pl.

Zachęcamy do lektury artykułu Marii Kielar - Czapli pt. "18 lat historii patronatu... Gimnazjum im. o. Ludwika Wrodarczyka w Radzionkowie świętowało ostatni dzień patrona", który został opublikowany w piśmie "Wołanie z Wołynia":







 




 

Komentarze